Cinema of Discovery: Julien Duvivier in the 20s

LE MARIAGE DE MADEMOISELLE BEULEMANS


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Toisinaan on niin, että pelkkä yksittäinen valokuva tai jopa elokuvan nimi riittää mielenkiinnon herättämiseen ja hyvin useasti näin käy elokuvakokoelmien ja -sarjojen kohdalla. Koska en tiedä Julien Duvivierin mykkäelokuvista kuin kaikkein tunnetuimmat – Porkkanapää (1925) ja Naisten paratiisi (1930) – on hänen uransa alkuvuosia käsittelevän Cinema of Discovery: Julien Duvivier in the 20s -kokoelman lähestulkoon jokainen elokuva hyppy tuntemattomaan. Tällöin yksinkertaisetkin asiat nousevat korkeaan arvoon ja mielikuvitus lähtee lentoon. Tältä pohjalta aloin katsoa Duvivierin vuonna 1928 ohjaamaa komediaa Le Mariage de mademoiselle Beulemans.

Vuonna 1910 ensi-iltansa saaneeseen belgialaiseen näytelmään perustuva elokuva alkaa viisiminuuttisella maan, sen kulttuurin ja historian esittelyllä. Tämän jälkeen hypätään brysseliläisen olutpanimon arkipäivään, jossa oluen panemisen oppia hakemaan tullut pariisilainen Albert Delpierre (Jean Dehelly) suorittaa askareitaan. Seuranaan hänellä on panimon omistajan tytär Suzanne (Andrée Brabant), jonka sulhanen Séraphim (René Lefèvre) käy paikoittain osoittamassa mustasukkaisuutta morsiamelleen ja tämän työkaverille. Ennen pitkää kuitenkin selviää, ettei Séraphim ole suinkaan niin viaton ja siveä kuin antaa ymmärtää, vaan hänellä on tarkoin vaiettu salaisuus.

Le Mariage de mademoiselle Beulemans on Duvivierilta täydellinen suunnanmuutos. Edellisen ohjaustyön, aiemmin samana vuonna ilmestyneen L’Agonie de Jérusalemin uskonnollinen hurmehenki on vaihtunut tyylitietoiseen ja intiimiin henkilövetoiseen komediaan, jonka hahmot ovat liioittelemattomia ja aitoja. Tapahtumat ovat hyvin todentuntuisia ja elokuva on myös teknisesti moitteeton: kamera liikkuu hallitusti ja kuvallinen kerronta on kaikin puolin ohjaajalle ominaiseen tapaan moitteetonta. Näyttelijäsuorituksissa ei ole valittamista ja etenkin Andrée Brabant on roolissaan kertakaikkisen ihastuttava.

Lopputulos ei ole kuitenkaan aivan napakymppi, sillä elokuvan huumori on ainakin omaan makuuni turhan hillittyä. Ihmissuhdekiemuroissa ei intouduta kovinkaan villiin menoon ja ainoastaan Séraphimin isä (Marcel Barencey) yrittää paikka paikoin hieman irrotella. Loppuhuipentumakin on hieman kliininen, mutta vastaavasti aidoilla tapahtumapaikoilla kuvattu hääjuhla ihastuttaa ainakin kaikkia historiallisista suurkaupungeista kiinnostuneita katsojia.

Le Mariage de mademoiselle Beulemans sai kauttaaltaan hyvät arvostelut. Se ei kuitenkaan pelastanut elokuvaa unohdukselta ja kun sitä alettiin muutama vuosi sitten restauroida, siitä oli tiettävästi tallella ainoastaan yksi 35 mm kopio. Sekään ei ollut aivan täydellinen, joten elokuvaan jouduttiin liittämään materiaalia myös 9.5 mm positiivista. Lopputulos on kaiken vaivan väärti, kuin osoituksena ranskalaisten kunnioituksesta paitsi Duvivieriä, myös koko elokuvataidetta kohtaan.

LE MARIAGE DE MADEMOISELLE BEULEMANS, 1927 Ranska

Tuotanto: Le Film d'Art Ohjaus: Julien Duvivier Käsikirjoitus: Julien Duvivier (Jean Francois Fonsonin ja Fernand Wichelerin näytelmän pohjalta) Kuvaus: Armand Thirard, René Guychard Lavastus: Fernand Delattre
Näyttelijät: Andrée Brabant (Suzanne Beulemans), Gustave Libeau (hra Beulemans), Dinah Valence (rva Beulemans), Suzanne Christy (Anna), Jean Dehelly (Albert Delpierre), René Lefèvre (Séraphim Meulemeester), Marcel Barencey (hra Meulemeester), Marie Anne (Isabelle), René Derigal (hra Delpierre), Huben Daix (Mortinax)



© 21.2.2022 Kari Glödstaf