San Francisco Silent Film Festival

SAN FRANCISCO SILENT FILM FESTIVAL


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Tyynenmeren rannalla sijaitsevassa San Franciscossa järjestettävät mykkäelokuvajuhlat lukeutuvat Yhdysvaltojen pitkäikäisimpien elokuvatapahtumien joukkoon. Vuodesta 1996 järjestetyillä festivaaleilla on esitetty vuosien saatossa monia kuolemattomia elokuvia - mm. Kevin Brownlown tuorein Napoleon-restaurointi lähti täältä valloittamaan maailmaa vuonna 2012 - ja tapahtumasta onkin muodostunut yksi amerikkalaisten mykkäelokuvaharrastajien pyhiinvaelluspaikoista.

Festivaalit syntyivät siis aikana ennen dvd:tä, joka ainakin itselläni oli tärkeä askel elokuvaharrastuksessani, onhan nykyään erittäin moni klassikko saatavana hyvälaatuisena versiona myös kotikokoelmiin (vastaavasti pitää tosin muistuttaa, ettei suuri osa videokasettijulkaisuista päädy koskaan hopeakiekolle). Kotiteatterista huolimatta olen sitä mieltä, ettei siitä ole elokuvateatterikokemuksen voittajaksi ja samaa mieltä on myös San Francisco Silent Film Festivalin (SFSFF) taiteellinen johtaja Anita Monga, joka näkee kotiteattereissa myös jotain hyvää:

”Kotiteatterit ’kouluttavat’ ihmisiä elokuvien maailmaan. Kotona katsominen on helppoa ja sieltä käsin voi rauhassa tutustua eri genreihin ja tekijöihin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kotona katsottu elokuva voittaisi kokemuksena aidon teatteritapahtuman – etenkään mykkäelokuvia ei voi kokea kunnolla kotioloissa. Elokuvatapahtuman kokemisen tärkeydestä kertoo mielestäni paljon se, että klassikkoelokuviin keskittyvien festivaalien määrä on viime vuosina noussut.”

Neljäpäiväisen festivaalin järjestäminen ei taida olla aivan helppo tehtävä?

”Teemme tällä hetkellä jo töitä ensi vuoden festivaalin eteen, Anita Monga kertoo. Tämä on siis ympärivuotista työtä, sillä festivaalien lisäksi järjestämme myös muutamia muita esitystapahtumia vuoden aikana.”

Itselleni tuli hienoisena yllätyksenä, ettei festivaalilla ole koskaan varsinaisia teemavuosia, vaan Anita Mongalle on tärkeämpää pitää ohjelmisto tasapainossa. Vaikka festivaaleilla halutaan myös syventää yleisön elokuvatuntemusta, sitä ei tehdä harkitsemattomasti, vaan tärkeää on esittää hyviä elokuvia. Tämän vuoden ohjelmisto koostuu noin kolmestakymmenestä nimikkeestä, joten valinnanvaraa löytyy varmasti jokaiselle.

Kuten kaikkien mykkäelokuvafestivaalien kohdalla, myös San Franciscossa pidetään säestäjiä korkeassa arvossa. Jokainen festivaalikatsomossa istunut tietää, että heikkotasoinen säestys pystyy latistamaan suurimmankin klassikon, kun taas hienolla säestyksellä saadaan hieman vaatimattomammastakin elokuvasta irti enemmän kuin olisi kenties mahdollista. SFSFF:n säestäjäluetteloa lukiessa huomaa, ettei muusikoiden kohdalla ole todellakaan pihistelty.

”Tämä vuoden säestäjätulokas on saksalainen perkussiomestari Frank Bockius. Sen lisäksi säestäjinämme ovat jo vuosien ajan toimineet Stephen Horne, Donald Sosin, Alloy Orchestra, Mont Alto Motion Picture Orchestra, Matti Bye Ensemble… He ovat uskomattomia! Muista vieraistamme haluan mainita vakiokävijämme David Thomsonin sekä Jeffrey Vancen.”

Festivaalien tulevaisuus näyttää siis hyvältä?

”Ehdottomasti. Olemme kasvaneet vuosien saatossa vähitellen ja saavuttaneet suosiota niin tavallisen yleisön kuin ammattilaistenkin keskuudessa. Elokuvaohjaaja Alexander Paynen mukaan ’SFSFF on ainutlaatuinen tapahtuma, joka tavoittaa sekä puhdasveriset harrastajat että elokuvia tuntemattomat uteliaat’. Voisiko tätä paremmin tiivistää?”

Festivaalien kotisivut



© 4.9.2015 Kari Glödstaf